Saturday, November 28, 2009

Sabar itu indah

Sebelum aku mulakan entry kali ini, aku nak mengambil kesempatan untuk ucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha. Pagi tadi kat surau selamat korban 17 ekor lembu. Rasanya tiap-tiap tahun angka korban akan meningkat dan seperti tahun-tahun sebelum ini, ayah aku ditugaskan tukang potong daging. Aku?? Tak ke mana pun..dok rumah je lah. Apa lagi? Hehehe..

Baru-baru ini aku dapat berita baik daripada opis aku. Pengumuman kepada staf yang sedang sambung belajar atau baru sahaja tamat belajar. Ada peruntukan khas untuk membayar semula pebelanjaan semasa belajar tapi dengan syarat kena habis belajar dulu.

Pembayaran balik bergantung kepada keputusan akhir dan pencapaian prestasi kerja. Kalau bagus, boleh dapat 100%!! Lepas tu syarat seterusnya kena ikat kerja dengan opis lah bergantung kepada jumlah yuran. Lagi banyak, lagi lama kena ikat. Aku dah kira jumlah yuran aku lebih kurang dalam RM20K++ so kena ikat dalam 1 tahun. Hmm..tak lah lama kena ikat.

Ini yang buatkan aku semangat nak belajar sungguh-sungguh. Biar maintain CGPA 3.00 sampai habis. Kepada Mr. X, aku nak challenge kau. Kita tengok siapa lagi hebat.

Sekarang ni, sibuk isi borang achievment sama ada pencapaian kerja kita bagus atau tak. Perkara yang paling lemah bila nak mengadap muka boss sebab dialah yang akan tentukan nasib kita sama ada kita akan dapat bonus 2 bulan..1 bulan..setengah bulan atau tak ada langsung.

Ini adalah kali pertama aku dapat bonus kat opis sebab sebelum ini aku cuma staf kontrak. Jadinya aku tak berhak dapat bonus atau increament. Lama juga aku jadi staf kontrak..ada dekat 2 tahun rasanya. Alhamdulillah berkat sabar, aku dapat jadi staf tetap. Kalau nak cerita lebih lanjut bagaimana susahnya nak jadi staf tetap, memang panjang jawabnya. InsyaAllah kalau ada masa, aku akan cerita semuanya.

Kalau kita sabar, insyaAllah hasilnya lumayan. Memang boss tu ada angin tapi nak buat macamana kita cuma staf..hanya menurut perintah. Ada juga terlintas nak mengamuk dan bakar opis tapi kena sabar beb! Silap-silap glamer 1 Malaysia. Tak kuasa akak..

p/s: sabar itu separuh daripada iman

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails