Sunday, April 27, 2014

Day 2 - Brunei (part 2)

Mari kita sambung cerita mengenai trip ke Brunei baru-baru ini. Hari tu kita berhenti di mana ya? Minta maaf akak ni dah tua, banyak benda dah tak ingat. Hehehe..

Oh ya, kita berhenti di Empire Hotel & Country Club. Setelah puas bergambar, kami meneruskan perjalanan ke Kuala Belait. Sepanjang perjalanan, aku memang sentiasa perhatikan tanda had laju di jalan. Kalau di lebuhraya memang 100km/j tapi bila masuk kawasan kampung boleh bawa 65km/j. Aduhai susah juga aku nak biasakan diri bawa selaju itu sebab aku selalu bawa kereta 100km/j ke pejabat. Sekejap-sekejap aku tekan brek takut terlajak laju. Manalah tahu silap-silap kena saman. Katanya kalau sekali kena saman, bayar saman masa tu juga. Dahlah aku bawa duit Brunei sikit je, nanti aku nak bayar apa pula? 

Sebelum sampai ke Kuala Belait, aku singgah ke Seria untuk melihat Oil & Gas Discovery Centre dan Billionth Barrel Monument. Entah macamana aku boleh tak jumpa, sedar-sedar je aku rasa lain macam je. Tiba-tiba aku nampak Supa Save shopping mall. Aku cadang untuk masuk mall dan sambil tu boleh tanya lokasi Oil & Gas Discovery Centre dan Billionth Barrel Monument. 

Alang-alang dah sampai, aku sempat beli makanan sedikit buat bekalan. Supa Save ni lebih kurang macam Jaya Grocer. Ikutkan hati aku nak stay lama tengok barang-barang yang dijual. Alamak ada jual biskut Tim Tam idaman hati dengan pelbagai rasa. Bestnya. Harga pun boleh tahan juga, tak salah aku dalam $3-4 sebungkus. Sudahnya aku cuma beli donut dengan cheese bun. Perrghh!! Besar dan gebu rotinya. Harga pun dalam 60 sen ke 80 sen sahaja. Murah sangat. Kalau aku tahu roti ni sedap, aku beli banyak-banyak. Tamak haloba betul. 

Masa nak bayar, aku nampak pejabat travel agent dan terus aku tanya lokasi Oil & Gas Discovery Centre dan Billionth Barrel Monument. Dengan bantuan dan panduan mereka, tahulah lebih kurang lokasinya. Entah macamana bila aku sampai ke Oil & Gas Discovery Centre, tutup pula sebab sedang ubahsuai sehingga 17 April (masa aku sampai 10 April). Sayangnya, datang jauh-jauh tapi tak dapat masuk. Lepas tu nak cari Billionth Barrel Monument, boleh pula tak jumpa. Apalah malang nasib aku kali ini. Apa-apa pun, masa aku di Seria aku jumpa beberapa buah alat proses minyak atau dikenali juga sebagai nodding donkeys. Sekali pandang, bandar Seria lebih kurang macam di Kemaman, Terengganu sebab terdapat kawasan proses minyak. 

Nodding donkeys. 

Seterusnya kami meneruskan perjalanan ke Kuala Belait. Masa aku sampai di Kuala Belait, aku dah lapar. Berhenti sekejap di Pasarneka Kuala Belait untuk makan tengahari. Aku perasan, nama kedai dan papan tanda di Brunei memang ditulis dengan tulisan jawi dan rumi. Bagus kan?

Kedai sayur-sayuran dan buah-buahan.

Makanan tengahari aku, Nasi Goreng Salad Udang. 

Pasarneka Kuala Belait. 

Bangunan di Kuala Belait.

Aku sempat juga beli fridge magnet dan keychain di kedai Happy Star. Sedikit tips, nak beli cenderamata murah boleh sahaja beli di kedai Happy Star. Senang je nak tahu kedai tu, kalau nampak ada logo bintang warna kuning, itulah kedai Happy Star. Aku ingat nak beli tshirt tapi kualiti tak berapa bagus. Harga boleh tahan juga dalam $10 sehelai tapi aku rasa macam tak berbaloi untuk beli. Bila rasa dah cukup beli cenderamata,  kami meneruskan perjalanan pulang ke Bandar Seri Begawan. Masa balik, aku minta kawan aku yang bawa kereta sebab aku mengantuk. Sempatlah juga aku tidur sekejap dalam kereta. 

Kawan aku exit di Jerudong dan sempatlah aku nampak Jerudong Park yang dulunya memang masyhur dengan taman temanya tapi sayang masa aku lalu Jerudong Park ditutup untuk diubahsuai sejak tahun lepas. Sempatlah juga aku ambil gambar buat kenangan walaupun tak dapat masuk. 

Jerudong Park. 

Sampai sahaja di Bandar Seri Begawan pukul 4 lebih. Rasanya sempat lagi nak singgah ke Royal Regalia yang mempamerkan alat-alat kebesaran Sultan. Masa aku sampai di bangunan Royal Regalia, pintu masuk dah tutup. Sayangnya, aku lambat sikit je kalau tak dah boleh masuk. Tak ada rezeki nampaknya. Akhirnya ambil keputusan balik ke hotel untuk rehat dan solat. 

Sebelah malam, aku plan nak makan sushi di Excapade di Gadong. Aku memang dah lama plan nak makan sushi di Excapade malah ada orang beritahu sushi di Excapade jauh lebih sedap dari Sushi King. Waah, ini sudah bagus. Dahlah seharian aku sedikit kecewa tak dapat nak melawat Oil & Gas Discovery Centre dan Billionth Barrel Monument. Sekurang-kurangnya bila dapat makan sushi, terubat hati aku ini. Untuk ke Excapade di Gadong aku cuma berpandukan waze. Nasib baik jumpa! Aku ambil gambar pakai handphone sebab malu nak keluarkan kamera. 

Macam aku handal pakai choptick.

Suasana di dalam Excapade.

Sebahagian menu sushi. 

Memang tidak dinafikan makanan di Excapade sangat sedap! Aku tak menyesal bersusah payah untuk mencari tempat ini. Makan macam-macam sampai nak pecah perut aku dibuatnya. Harga keseluruhan makanan cuma $31.90. Amik kau. Sebelum pulang ke hotel, aku sempat singgah beli kain untuk aku. Aku dah macam terbiasa pula kalau aku ke mana-mana mesti nak beli kain sepasang dua. Untuk menceriakan diri sendiri, aku sempat sambar sepasang kain warna merah (aku kan suka warna merah)

Perut dah kenyang dan kain pun dah dapat, aku tidur dengan lenanya malam itu. Esok hari terakhir di Brunei dan perjalanan aku diteruskan ke Miri. 

Bersambung ya. 

p/s: aku tak jumpa pengiran di Brunei. 

6 comments:

  1. ooo jerudung park tu tutup ek, ermm nampak cam best je ek

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah jerudong park tutup untuk ubahsuai. tak pasti sampai bila tutupnya.

      Delete
  2. Pengiran tu masih dkira org biasa2 je kt sini..

    ReplyDelete
  3. pengiran tu ada darah keturunan diraja. saya sendiri pengiran :) salam kenal

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails